sponsors vertellen

Nik Lijnis Huffenreuter van ZwartWit010:

“Wij willen ook graag iets voor een ander betekenen”

ZwartWit010 maakt uit liefde voor de stad unieke zwart wit foto’s van Rotterdamse gebouwen, bruggen en evenementen. Voor iedere verkochte foto doneren de bevlogen ondernemers één overnachting in het Familiehuis Daniel den Hoed. “Wij willen ook graag iets voor een ander betekenen”, zegt mede-eigenaar Nik Lijnis Huffenreuter.

“Hoe kunnen we onze liefde voor Rotterdam, fotografie en iets betekenen voor een ander met elkaar combineren? Daar hebben we lang over nagedacht, maar uiteindelijk vonden we een perfecte combinatie.” Aan het woord is Nik Lijnis Huffenreuter, samen met Echart Verweij eigenaar van het Rotterdamse communicatiebureau MXDmedia. De twee leerden elkaar kennen tijdens de opleiding communicatie en multimedia design in Rotterdam en startten in 2010 hun bedrijf. “Wij ondersteunen opdrachtgevers bij uiteenlopende communicatievraagstukken. Hierbij dragen wij naast de analyse en het advies ook zorg voor de realisatie van verschillende communicatietools. Denk hierbij aan het bouwen van websites, het opzetten van social media campagnes en het verzorgen van de fotografie, evenals film”, licht Lijnis Huffenreuter de activiteiten van het bedrijf toe.

Ambassadeursnetwerk

Drie jaar geleden werden ze benaderd door Frank Sibbel, entrepreneur op het gebied van machine learning en big data, in Rotterdam. Sibbel is lid van het ambassadeursnetwerk dat meedenkt in fondsenwerving voor het Familiehuis. “Frank wilde met ons sparren over de vraag hoe wij de relevantie van het Familiehuis zo goed mogelijk in beeld konden brengen. Wij produceerden een korte film die goed is ontvangen”, zegt Lijnis Huffenreuter. “Vervolgens dachten wij met Petra van Rijn (binnen het Familiehuis verantwoordelijk voor fondsenwerving en communicatie), na hoe wij het bereik van het Familiehuis op Facebook konden vergroten. Met succes, want het aantal likes steeg van 239 tot ruim 20.000. Een groot bereik via social media is essentieel in deze online samenleving om mensen te mobiliseren voor het goede doel.”

Iconische foto’s

Halverwege 2016 startten de ondernemers met hun bedrijf ZwartWit010. Via de webshop verkopen ze zwart wit foto’s met een ophangsysteem van iconische gebouwen en bruggen in de havenstad, zoals de Kuip, de Markthal, de Erasmusbrug en de Hef. Voor iedere foto doneren ze één overnachting in het Familiehuis. De foto’s vinden gretig aftrek bij particulieren, bedrijven en instellingen. “Zo hebben wij de muren van een Rotterdamse crisis nachtopvang voor dakloze jongeren van foto’s voorzien”, zegt Lijnis Huffenreuter. “Maar ook particulieren interesseren zich voor onze foto’s. Veel Rotterdammers houden van hun stad en willen graag een uniek stukje Rotterdam aan de muur.”
Lijnis Huffenreuter benadrukt dat het niet alleen om de fotografie gaat. “Wij grijpen ieder moment aan om over het Familiehuis te vertellen. Zo ontvingen alle deelnemers aan een Rotterdamse TEDx-conferentie na afloop een ZwartWit010 fotokaart met de vraag wat hen het meest inspireert. Wij hebben ervoor gezorgd dat het Familiehuis ook op deze kaart werd vermeld.”

Andere lading

Particulieren maakt het volgens hem bij de aanschaf niet direct wat uit of een bedrijf zich inzet voor het goede doel. “Ze willen vooral een mooie foto aan de muur. Maar als wij het verhaal van het Familiehuis achteraf vertellen, vinden ze het een geweldig initiatief. Bovendien krijgen de foto’s zo ook een andere lading.” Bedrijven kopen volgens hem echter wel steeds vaker liever bij ondernemingen die zich inzetten voor het goede doel. “De tijd dat alles uitsluitend om winstmaximalisatie draaide, is volgens mij deels voorbij. Steeds meer bedrijven willen een bijdrage leveren aan een betere wereld. En dan vinden ze het fijner om iets te kopen van een bedrijf dat een goed verhaal heeft en zich inzet voor een goed doel, zoals het Familiehuis.”

Zakelijke kansen

De werkzaamheden voor het Familiehuis leveren ook nieuwe zakelijke contacten en mogelijkheden op.  “Via het ambassadeursnetwerk kwamen wij  in contact met Ed van Aalst van ABN AMRO. Hij schaft met regelmaat een ZwartWit010 foto aan als relatiegeschenk voor de Rotterdamse accounts van de bank. Op deze manier heeft de bank een uniek relatiegeschenk en komen wij weer in contact met potentiële opdrachtgevers die enthousiast zijn over onze Rotterdamse fotografie.”
Een van de laatste producties van ZwartWit010 voor het Familiehuis is de doorkomst van de Roparun hardlopers in juni van dit jaar. Een indrukwekkend en emotioneel filmpje onder het motto ‘Beelden zeggen meer dan 1000 woorden.’
“Kanker treft nu eenmaal veel mensen. Er zijn maar weinig mensen die er niet direct of indirect mee in aanraking komen. Wanneer je er met iemand over spreekt die dezelfde ervaring heeft, voel je al snel een connectie. Ook wij hebben familie aan kanker verloren en weten dus goed hoe ingrijpend de ziekte is voor de patiënt en de familieleden. Daarom zetten wij ons graag in voor het Familiehuis en dragen wij waar mogelijk een steentje bij aan een ander.”

Tekst: Adriaan van Hooydonk, foto: ZW010