Iets goeds doen inspireert

Marketing manager Jeroen Bontje van Symbid

“Iets goeds doen voor een ander inspireert”

“Samenwerken staat bij Symbid centraal. Met ons aandelen crowdfunding platform verbinden wij investeerders en ondernemers om hun ambities waar te maken. Daarom passen wij graag onze expertise toe voor het Familiehuis. Bovendien vinden wij het inspirerend om iets goeds te doen voor een ander”, zegt Jeroen Bontje, marketing manager bij crowdfunder Symbid in Rotterdam.

Crowdfunding heeft de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen. In Nederland gaat het vooral om investeerders die een bedrag in een onderneming steken en vervolgens maandelijks de aflossing en rente terug krijgen. “Nederlanders vinden dat nu eenmaal prettig. Zo weten ze waar ze aan toe zijn”, zegt Bontje in een vergaderruimte van de Rotterdam Science Tower waar Symbid kantoor houdt.
Symbid werkt net even iets anders. “Via het platform kunnen investeerders aandelen in een onderneming kopen. Dat is een stuk risicovoller, maar ze mikken erop dat de aandelen in waarde stijgen.”
De 32-jarige Bontje studeerde bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit waar hij twee masters voltooide: eerst strategisch management en toen marketing. Daarna volgde hij een traineeprogramma bij Unilever waar hij vier jaar diverse marketing functies vervulde. In zijn laatste baan bij het voedingsmiddelenconcern was hij verantwoordelijk voor de marketing van Calvé in Nederland.
Tijdens zijn studententijd woonde Bontje bij één van de oprichters van Symbid, Maarten van der Sanden, in hetzelfde studentenhuis. “De onderneming is letterlijk bij ons aan de keukentafel ontstaan”, blikt Bontje terug. “Toen het bedrijf drie jaar geleden marketingervaring zocht en ik door mijn voormalige huisgenoot werd gevraagd, greep ik deze kans met beide handen aan.”

Samenwerken

Eén van de andere oprichters van Symbid, Robin Slakhorst, ontmoette een jaar geleden Petra van Rijn (verantwoordelijk voor fondsenwerving en communicatie bij het Familiehuis) via Rotterdam Partners. “Ze raakten met elkaar aan de praat en Petra vertelde onder meer over de crowdfunding actie van het Familiehuis om het benodigde geld voor de nieuwbouw bij elkaar te krijgen”, zegt Bontje. “Het sprak ons meteen aan om hiervoor onze expertise in te zetten. Samenwerken met partijen staat bij ons centraal. Daarom passen wij graag onze expertise toe voor het Familiehuis. Bovendien vinden wij het inspirerend om iets goeds te doen voor een ander. Dat zou iedereen moeten doen.”  Zo heeft Symbid onder meer een webpagina ontworpen waarmee donateurs via het donatie- en crowdfunding platform Pifworld geld kunnen schenken aan het Familiehuis. Daarnaast staat er op de site van Symbid een verwijzing naar het Familiehuis.

Zichtbaar

Volgens Bontje zijn er meerdere redenen waarom Symbid zich voor de volle honderd procent achter het doel van het Familiehuis schaart. “Het is een zichtbaar project in Rotterdam. Daar verbinden wij graag ons merk aan. Bovendien kunnen wij zo ook onze professionaliteit etaleren. Daarnaast vinden wij de ontmoetingen met andere ondernemers die het Familiehuis ondersteunen bijzonder waardevol. Bovendien leveren deze ontmoetingen ook nieuwe zakelijke kansen op. Zo zijn wij nu in gesprek met een ondernemer die wij via het netwerk hebben leren kennen en die ook iets met aandelen crowdfunding wil gaan doen.”
Bontje raadt andere ondernemers dan ook aan om zich ook in te zetten voor het Familiehuis. “Ik vind dat iedereen een bijdrage kan leveren aan een goed doel. Het is leuk en inspirerend om naast alle targets die nu eenmaal gehaald moeten worden, iets goed te doen voor een ander. Bovendien levert het een hoop positieve energie op om met andere ondernemers na te denken hoe we de benodigde financiering voor elkaar kunnen krijgen. Verder werkt het enthousiasme van de staf en de 55 vrijwilligers van het Familiehuis bijzonder aanstekelijk. Het is toch geweldig dat wij zo bij kunnen dragen dat familieleden van kankerpatiënten tijdens de behandelingen dicht bij elkaar kunnen zijn.”

Over Symbid

Symbid streeft naar een wereld met een transparante financiële markt, waar ondernemers en investeerders gezamenlijk hun ambities waar maken en duurzaam waarde creëren. Het financieringsplatform verbindt ondernemers en investeerders waarbij vertrouwen centraal staat. Zo geeft Symbid ondernemers toegang tot de benodigde financiering om te groeien en innoveren, terwijl investeerders eenvoudig aandeelhouder kunnen worden in bedrijven waar ze in geloven om zo mee te profiteren van toekomstige groei. Begonnen in 2011 als één van de eerste aandelen crowdfunding platforms in de wereld heeft Symbid inmiddels ruim 160 bedrijven succesvol aan financiering geholpen, voor ruim 18 miljoen euro, geïnvesteerd door het netwerk aan investeerders bestaande uit ruim 47.000 aangesloten investeerders.

Tekst: Adriaan van Hooydonk

sponsors vertellen